13. Osnove o nožnoj presi (Leg Press)
May 10, 2016
Vežbe za listove
May 24, 2016

Magnezijum

Magnezijum je esencijalni mineral u tragovima neophodan za sve biološke funkcije uključujući ćelijski energetski metabolizam, regulaciju telesne temperature, proizvodnju nukleinskih kiselina, RNK i DNK, i proteinsku sintezu.
U organizmu se ponaša kao koenzim za funkcionisanje nervnog i mišićnog sistema.
U hrani ga ima u bananama, orasima, kikirikiju, mekinjama, tamnozelenom lisnatom povrću, mahunarkama, ribi, medu.
U organizmu odraslog čoveka se nalazi oko 25 grama magnezijuma, do 60% te količine u kostima, a ostatak u mišićima i mekim tkivima. Magnezijum obezbeđuje pravilno funkcionisanje nervnog sistema, mišića i enzima, pomaže rad srca, krvotoka, pruža zaštitu od srčanog napada. Neophodan je za pravilan metabolizam krvi, kostiju, zuba, mozga, nerava i mišića. Usporava starenje organizma, sprečava zakrečenje krvnih sudova i normalizuje holesterol, pojačava imunitet i psihičku otpornost.
Magnezijum je izuzetno važan za normalnu apsorciju kalcijuma, natrijuma, kalijuma i vitamina C. Važan je i za metabolizam insulina, tj. pretvaranje šećera u energiju. To je razlog zbog kojeg oko 30% dijabetičara pati od nedostatka magnezijuma.
Magnezijum je veoma važan i za sportiste, jer bez njega ATP ne može da funkcioniše. On učestvuje u energetskom metabolizmu tako što služi kao kofaktor nekim enzimima u konverziji ugljenih hidrata, proteina i masti u energiju. Deficit magnezijuma izaziva mišićnu slabost i oštećenje kontraktilne sposobnosti mišića. Slabije apsorbujući oblici su magnezijum bikarbonat, oksid i carbonat, a najbolje se apsorbuju magnezijumove soli, aspartat i citrat. Oba ova oblika su poznata po svom učešću u transportu minerala.
Magnezijum se često kombinuje sa kalcijumom i cinkom (ZMA), jer su potrebni jedni drugima za održavanje ravnoteže i veću iskoristljivost. Ako ste u mogućnosti, moja preporuka je da nabavite magnezijum citrat.
Stefan Kovačević za Iron RePublic Gym