milu
Šta je progresivno (pre)opterećenje? I priča o Milu od Krotone.
September 13, 2016
123123
Ponesi indeks i iskoristi popust! Vidimo se! :D
January 21, 2017

Poenta dijete nije u gladovanju!

stop
Ono što većina ljudi danas ne shvata jeste da dijeta ne znači *gladovanje* i da to uopšte nije poenta dijete. Koliko puta sretnem ljude koji su nezadovoljni učinkom dijete i moja sumnja se uvek ispostavi kao tačna, a to je da ti isti ljudi *gladuju* što nikako nije način da se vodi dobra dijeta.

Zašto ne treba ukidati hranu na dijeti?
Čitajući naše tekstove mogli ste da skapirate da je organizam jedna perfektna mašina, ali da bi se ta mašina pokretala treba joj energija. Eh – odakle istoj toj mašini energija ako je ne unosite kroz hranu? Taj nedostatak energije telo će da nadoknadi tako što će razgrađivati svoje mišićno tkivo i koristiti ga za energiju.
Vreme je da se ubaci novi parametar – brzina metabolizma.
Metabolizam je skup aktivnosti (hemijskih) u ćelijama, organizmu, celom telu koje su neophodne da bi se taj isti organizam održavao živim. Svako od vas ima posebnu brzinu metabolizma koji zavisi od mnoštva faktora – genetika, muskulatura, aktivnost, ishrana itd. Ta brzina metabolizma se na neki način održava ishranom i ukoliko unosimo dovoljno energije u telo ta brzina metabolizma će biti konstantna. Ali, šta se dešava kada naglo ukinemo hranu kada krenemo na tzv. dijetu?
Recimo da je vaša dnevna potrošnja trenutno 3000kcal i unosite toliko hrane. Ukoliko spustite unos hrane naglo vaša brzina metabolizma opada kao rezultat adaptacije organizma na takav unos kalorija. Možete da očekujete da izgubite svega par kilograma, ali onda dolazi do poptune adaptacije organizma i do stagnacije sa kilažom. Opet se odlučujete da spustite unos hrane na 2000kcal dnevno i isto se dešava, jedno vreme gubite kilažu dok vam se metabolizam potpuno ne navikne na takav unos i onda opet isto. Eh sad, ovde već ogorčeni od tolikog gladovanja i slabih rezultata odlučujete da se vratite na stari režim ishrane. Ali, ne zaboravite da je sada vaša brzina metabolima jako niska (dnevna potrošnja sa bazalnim metabolizmom svega oko 2000kcal) i da količine hrane koje ste nekada unosili sada za vaš organizam predstavljaju veliki višak energije (+1000kcal) – ono što možete da očekujete jeste nuliranje bilo kakvih rezultata koje ste imali i dodatno pogoršavanje u smislu dobijanja još nepotrebnih kilograma.

Dakle, *prava dijeta* uopšte ne znači gladovanje nego kontrolisan kalorijski deficit.
Evo još par saveta:
-unosite dovoljno proteina da koliko toliko sačuvate mišiće od katabolizma jer su oni glavni potrošači energije kroz aktivnost
-deficit se postiže kontrolisanjem ugljenih hidrata i masti
-ukoliko vam snaga drastično opada onda nešto ne radite dobro

“Znanje se množi deljenjem.” 🙂