suplementi
Suplementi – 1. deo – Da li su nam zaista potrebni?
September 13, 2017
namirnice-u-kojima-ima-ugljenih-hidrata-e1454503777486
Vodič kroz makronutrijente – Ugljeni hidrati, 2. Deo – Strah od ugljenih hidrata
September 26, 2017

Suplementi – 2. deo – Odaberite prave!

suplementi

Konto teksta i teme započete pre 7 dana na našem sajtu, nastavljamo sa pričom o suplementima. Kako smo se u prvom delu bavili opštom pričom i činjenicama o suplementima, danas ćemo malo detaljnije pričati o klasifikaciji i upotrebi “najpopularnijih” suplemenata. Pa da vidimo, koji su to suplementi najčešće upotrebljivani?

Whey protein

Definitivno suplement koji se nalazi na vrhu naše liste. Sigurno najfrekventije upotrebljen suplement, koji doduše mnogi posmatraju pogrešno.

Naime, najprostije rečeno, whey protein predstavlja prerađen oblik surutke, koji isključuje većinu laktoze (mlečnog šečera) i masti iz upravo te iste surutke. Dakle, whey protein nastaje određenim procesom prerade HRANE, čineći ga, takođe, vidom hrane. Tim rečeno, ne predstavlja nikakvu magiju, ili prečicu do nekog ultimativnog napretka, već jednostavno, lakši i pristupačniji način unošenja kalorija, odnosno proteina, potrebnih za izgradnju mišića.

Ipak, pošto telo nema velike poteškoće pri varenju i usvajanju proteina iz surutke, ne treba se često oslanjati na isti. Prava, “celovita” hrana ne može, i ne sme u potpunosti, i u velikim količinama, biti zanemarena za DODATAK ISHRANI, odnosno, upravo – suplement.

Kreatin

Kreatin predstavlja derivat kreatinina, odnosno organskog jedinjenja, produkta nastalog pri metabolizmu proteina. Ukratko rečeno, kreatinin, odnosno kreatin, hrani ćeliju, povećavaju protok ATP (adenozin-trifosfata), ili ti “paketića energije” vezivajući vodu za tu ćeliju, a davajući rezultat u blago povišenoj snazi pojedinca.

Kreatinin možemo pronaći u crvenom mesu, pre svega konjetini, a zatim junetini, i svinjetini. Ipak, ako smatrate da ne unosite dovoljno crvenog mesa, potražite rešenje u suplementaciji kreatinom.

BCAA i Glutamin

BCAA i glutamin se smatraju najkvalitetnijim amino-kiselinama (gradivnim jedinicama proteina), preko potrebnim za proteinsku sintezu, a samim tim i regeneraciju, čuvanje i izgradnju novog mišićnog tkiva.

Ipak, ako smatrate da unosite dovoljne količine kvalitetnih izvora proteina i aminokiselina (životinjskog porekla), nema potrebe za strahom i preteranim nagonom i željom za ovim suplementima.

Omega 3 masti

Toplo preporučljiv suplement koji predstavlja derivat i izvor jako bitnih masti, sa mnogobrojnim benefitima za naše telo (od boljeg oporavka centralnog nervnog sistema i mišića, do regulacije šećera i holesterola u krvi).

Možda i najkorisniji suplement, uzimajući u obzir da se retko ko jako često hrani kvalitetnom ribom , poput lososa, upravo zbog svoje cene i pristupačnosti.

Multivitamin i multimineralni kompleksi

Predstavljaju dodatan izvor kompleksa vitamina i minerala, ukoliko se već ne unosi dovoljna i potrebna količina iz voća i povrća.

Odličan suplement za pojedince skeptične za fruktozu, kao i unos voća i povrća, iako se svaki vid eskstremizma uzima kao negativan.

Ipak, neki od vitamina i minerala na koje treba obratiti pažnju, ako ste često u sportu i treningu:

  • Vitamin C
  • Vitamini B kompleksa
  • Vitamin D
  • Minerali – Cink, Magnezijum, Kalcijum, Selen, ali i drugi

omega-3-suplement

Ovo bi bili samo neki od najčešće upotrebljivanih suplemenata, i o kojim se, može se reći, najviše govori. Ukoliko imate neka pitanja ili sugestije, pišite nam na našoj Facebook ili Instagram stranici. Takođe, ukoliko imate ideje za neke od budućih tekstova, uvek smo otvoreni za nove ideje i istraživanja.

“Znanje se množi deljenjem” 🙂